G-Q8RD1RZ G-Q8RD1RZDN
Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Kategóriák / Termékek

14 napos termék-visszaküldés

Mit is jelent a 14 napos elállási jog?

A 14 napos elállás jogszabály nagyon pontosan fogalmaz.

    A fogyasztónak, a termék kézhezvételét követő 14 napon belül joga van elállni a vásárlástól. (Azonban joga van a fogyasztónak a szerződés megkötésének napja és az áru átvételének napja közötti időszakban is gyakorolni az elállási jogát).

Semmilyen indoklással nem tartozik a webáruház felé, hogy miért nem tart igényt a termékre. Akár ki is bonthatja és kipróbálhatja a terméket. Az internetes vásárlás elállási folyamata azzal kezdődik, hogy a fogyasztó bejelenti elállási szándékát a webáruháznak. Innentől mind a fogyasztónak, mind a webáruháznak kötelezettségei vannak.
Milyen kötelezettségei vannak a fogyasztónak a 14 napos elállás kapcsán?

    A termék kézhezvételét követő 14 napon belül kell jeleznie elállási szándékát a webáruház felé. Ez történhet írásos formában (pl.: email, postai levél, stb.), de akár szóban (pl.: telefon, személyesen ügyfélszolgálaton) is. Az elállási jogról szóló kormányrendelet nyilatkozat-mintát is nyújt, amit szintén fel lehet használni az elállás bejelentéséhez.
    A terméket vissza kell juttatni a webáruháznak. Erre az elállás bejelentésétől számított 14 napon belül van lehetőség. Nem kell megérkeznie a terméknek ezen időn belül, de “útra kell indítani” a csomagot.
    A visszaküldés költsége a vevőt terheli, kivéve, ha az elszállítást a webáruház magára vállalja. Ha a webáruház előzetesen nem tájékoztatta a vásárlót, hogy a visszaküldés költsége a vásárlót terheli, akkor nem neki kell fizetni.
    A terméket a webáruház által kijelölt helyre kell eljuttatni. Ez lehet személyes átvételi pont, vagy postai cím is.

Mik a kötelezettségek a 14 napos elállással kapcsolatban a webáruház oldaláról?

    Részletes tájékoztatási kötelezettség az elállás feltételeiről. Ez azt jelenti, hogy részletes tájékoztatást kell adni a webshop ÁSZF szabályzatában az elállási jogról is. Ha naprakész, jogilag mindenben megfelelő ÁSZF-re van szükség, a legjobb választás a VirtualJog.
    A webáruház köteles 14 napos elállási jogot biztosítani a vásárlónak.
    A termék árát és a hozzá kapcsolódó szállítási költséget (nem a visszaküldés költségét) vissza kell téríteni a vásárlónak az elállás bejelentésétől számított 14 napon belül. Itt fontos megjegyezni, hogy a webáruháznak visszatartási joga van. Ez azt jelenti, hogy a webáruház a termék árát és a szállítási költséget visszatarthatja mindaddig, amíg vagy a termék visszaérkezik hozzá vagy a fogyasztó kétséget kizáróan tudja bizonyítani például egy feladóvevénnyel, hogy a terméket visszaküldte a webáruháznak. Ha a termék visszaszállítását a webáruház vállalta, akkor ez a visszatartási jog nem érvényesíthető.
    A webáruház a termék teljes árát köteles visszafizetni, kivéve, ha a vásárló a kipróbálás során a termék tulajdonságainak megvizsgálásához szükséges használatot meghaladta. Ilyenkor értékcsökkenést kell elszámolni.
    A pénzt ugyanabban a formában kell visszatéríteni, amiben a vásárlás történt, kivéve ha a vásárló korábban beleegyezett, hogy másképpen kapja vissza az összeget. Ez azt jelenti, hogy ha például utánvéttel kérte a fogyasztó a terméket, akkor készpénzben kell a részére visszafizetni az összeget.

Nem csak termékekre, hanem szolgáltatásokra is lehet érvényesíteni az elállási jogot. Ebben az esetben a szolgáltatási szerződés megkötésével indul a 14 napos elállási lehetőség. De ha a szolgáltató a fogyasztó előzetes beleegyezésével megkezdte és be is fejezte a szolgáltatás teljesítését, akkor már nincs lehetőség elállásra.

Ha a vásárló hitelszerződés keretében vette meg a terméket, akkor az elállással az áruhitelszerződés is megszűnik és a vásárlónak semmilyen anyagi felelőssége nem keletkezik. A hitelszerződés megszűnésével kapcsolatos költségek a webáruházat terhelik, nem lehet azt a vevőre hárítani.

Végig 14 napos elállási jogról beszéltünk, de ha a webáruház nem tájékoztatja a vásárlót az internetes vásárlás elállási jogáról, akkor ez a 14 napos határidő kitolódik 12 hónappal, azaz ebben az esetben az elállási jog 12 hónap és 14 nap lesz. A jogszabály lehetőséget biztosít arra, hogy ha előzetesen el is maradt a tájékoztatás, akkor utólag be lehessen pótolni. Ebben az esetben az elállási határidő a tájékoztatás napjától számított 14 napra csökken.
Mire nem vonatkozik az elállás joga?

Vannak bizonyos termékek/szolgáltatások, amikre természetüktől fogva nem lehet elállási jogot érvényesíteni. Ezek:

    virágküldemények,
    romlandó áruk (pl.: nem tartós élelmiszerek),
    hírlapok, folyóiratok,
    egyedi igények alapján készült termékek (pl.: saját fényképes póló, egyedi méretre szabott bútor)
    koncertjegyek,
    repülőjegyek, gépjárműbérlés,
    szállásfoglalás,
    nyilvános árverésen megkötött szerződések,
    üzemanyag.
    szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés esetében a szolgáltatás maradéktalan teljesítése után is kizárt a fogyasztó felmondási joga, azonban ha szerződés fizetési kötelezettséget keletkeztet a fogyasztó számára, csak akkor, ha a teljesítés a fogyasztó kifejezett előzetes beleegyezésével és annak a fogyasztó általi tudomásulvételével kezdődött meg, hogy elveszíti elállási/felmondási jogát, amint a vállalkozás maradéktalanul teljesítette a szerződést.

Vannak olyan termékek, amiket csak az eredeti csomagolásban lehet visszaküldeni, azaz ezekre felbontás után már nem lehet elállási jogot érvényesíteni:

    lezárt csomagolású hang-, videó anyagok, szoftverek,
    higiéniai és egészségvédelmi termékek (pl.: fehérnemű, fogkefe, egészségügyi betét, szexuális segédeszköz, golyós dezodor, neoprén ruha)